Click here to go to the main page

Maastricht (L) part 2/2


 

The St. Johannes de Doper in the former village of Limmel is a neo-Gothic church designed by C. Weber and built in 1863-1864. At that time an older tower was incorporated. The current tower dates from 1867, the choir was replaced in 1913.

Location: Dolmanstraat 2, Limmel

De St. Johannes de Doper in het voormalige dorp Limmel is een neogotische kerk naar een ontwerp door door C. Weber en werd gebouwd in 1863-1864 bij een oudere toren. De huidige toren dateert uit 1867, het koor werd in 1913 vervangen.  

Locatie: Dolmanstraat 2, Limmel

 


C. Weber also designed the St. Walburga in Amby, which was built in 1865-1866. The church has lost much of its original look. In 1927 a transept and a new choir were added, while in 1956-1957 the nave was extended with side-aisles.

Location: Ambyerstraat-Noord 1, Amby

C. Weber ontwierp ook de St. Walburga in Amby, die werd gebouwd in 1865-1866. De kerk heeft veel van zijn originele staat verloren.  In 1927 werdeneen transept en een nieuw koor toegevoegd, terwijl het schip in 1956-1957 werd uitgebreid met zijbeuken.  

 Locatie: Ambyerstraat-Noord 1, Amby


 

 

The neo-Gothic St. Pieter op de Berg, since 1954 officially named Allerheiligste verlosser en St. Petrus, in the former village of St. Pieter, is the first church by architect Johannes Kayser and was built in 1874-1875.

Location: Ursulinenweg 2, St. Pieter

De neogotische St. Pieter op de Berg, sinds 1954 officieel Allerheiligste Verlosser en St. Petrus genaamd, in het voormalige dorp St. Pieter, is de eerste kerk van architect Johannes Kayser en werd gebouwd in 1874-1875.

Locatie: Ursulinenweg 2, St. Pieter

 


In 1876-1877 the H. Hart van Jezus was built in Oud-Caberg.The small one-aisled, neo-Gothic church had been designed by J. Kayser. Only the nave remains of Kayser's church; in ca. 1900 W. Sprenger added a tower to replace the steeple on the roof, while in 1936-1937 the choir was replaced by a big eastern part designed by A.J.N. Boosten.

Location: Van Akenweg 63, Oud-Caberg

In 1876-1877 werd de H. Hart van Jezus gebouwd in Oud-Caberg, een eenbeukige neogotische kerk naar ontwerp van J. Kayser. Van Kayser's kerk resteert alleen nog het schip. Rond 1900 werd door architect W. Sprenger een toren toegevoegd, ter vervanging van een dakruiter, terwijl in 1936-1937 het koor werd vervangen door een grote oostpartij naar ontwerp van door A.J.N. Boosten.

Locatie: Van Akenweg 63, Oud-Caberg

 



Also designed by J. Kayser is this cemetery chapel. The octagonal chapel was built in 1885-1890 and is in neo-Gothic style.


Location: Tongerseweg, 292

Ook ontworpen door J. Kayser is deze begraafplaatskapel. De achthoekige kapel werd gebouwd in 1885-1890 en is in neogotische stijl.

Locatie: Tongerseweg, 292
 

 

 
Another J. Kayser-made design is the church of Borgharen, the St. Cornelius, although the church was called St. Martinus until 1979. It was built in 1887-1888.

Location: Kerkstraat 10, Borgharen

Een andere J. Kayser ontwerp is de kerk van Borgharen, de St. Cornelius, hoewel de kerk tot 1979 St. Martinus heette. Zij werd gebouwd in 1887-1888. 

Locatie: Kerkstraat 10, Borgharen

 





The H.H. Petrus en Paulus en San Salvator  in Wolder dates from 1896-1898 and is a three-aisled basilica in neo-Gothic style. It was designed by L. Keuller and is the only church by this architect.

Location: Mgr. Vrankenplein 2, Wolder

De H.H. Petrus en Paulus en San Salvator in Wolder dateert uit 1896-1898 en is een driebeukige basiliek in neogotische stijl. Zij werd ontworpen door L. Keuller en is de enige kerk van deze architect.

Locatie: Mgr. Vrankenplein 2, Wolder
 




The St. Petrus' Banden in the former village of Heer is a cruciform basilica in neo-Romanesque style, designed by C. Franssen and built in 1903-1905.

Location: Dorpstraat, Heer

De St. Petrus' Banden in het voormalige dorp Heer is een kruisbasiliek in neoromaanse stijl, ontworpen door C. Franssen en gebouwd in 1903-1905.

Locatie: Dorpstraat, Heer

The Heilig-Hartkerk was designed by A.J.N. Boosten and J. Ritzen. Construction started in 1920. Unusual for that time, it's mostly built out of concrete, and was the subject of much criticism. Two towers that were in the original plan were never built.

Location: Heerderweg 1, Wyckerpoort

De Heilig-Hartkerk werd ontworpen door A.J.N. Boosten en J. Ritzen. De bouw startte in 1920. Ongebruikelijk voor die tijd is dat de kerk grotendeels werd gebouwd uit beton, iets wat veel kritiek uitlokte. Twee torens die in het oorspronkelijke ontwerp stonden werden nooit gebouwd.

Locatie: Heerderweg 1, Wyckerpoort
 


 

 

The St. Hubertus is a remarkable building in Expressionist style, designed by Jules H.J. Kayser (son of Johannes Kayser) and built in 1924-1925.

Location: Bosscherweg 161, Boschpoort

De St. Hubertus is een opmerkelijk gebouw in expressionistische stijl, ontworpen door Jules H.J. Kayser (zoon van Johannes Kayser) en gebouwd in 1924-1925. 

Locatie: Bosscherweg 161, Boschpoort

 

 

The St. Theresia dates from 1933-1934 and is one of J.H.H. van Groenendael's last churches. He designed it together with his son H.F.M. van Groenendael. It's a big church in a combination of neo-Gothic and neo-Romanesque styles and is built of natural stone.

Location: Sint Theresiaplein 8, Biesland

De St. Theresia dateert uit 1933-1934 en is een van de laatste kerken van J.H.H. van Groenendael. Hij ontwierp het samen met zijn zoon H.F.M. van Groenendael. Het is een grote kerk in een combinatie van neogotische en neoromaanse stijl en is gebouwd van natuursteen. 

Locatie: Sint Theresiaplein 8, Biesland

 

  

The St. Antonius van Padua in Scharn was designed by A. Swinkels and built in 1936-1938. It's a three-aisled cruciform pseudo-basilica in Traditionalist style, built of  marl.

Location: Weth. van Caldenborghlaan, Scharn

De St. Antonius van Padua in Scharn werd ontworpen door A. Swinkels en gebouwd in 1936-1938. Het is een driebeukige kruisvormige pseudo-basiliek in traditionalistische stijl, gebouwd van mergel.

Locatie: Weth. Van Caldenborghlaan, Scharn


 

The O.L. Vrouw van Lourdes was built in 1936-1938 and was designed by F.P.J. Peutz,  who used the early christian basilicas as an example. The church is built of natural stone found in the region; marl on a bottom layer of kunrader stone. The narthex and tower were added in 1941.

Location: Pres. Rooseveltlaan 215, Wittevrouwenveld

De O.L. Vrouw van Lourdes werd gebouwd in 1936-1938 en is ontworpen door F.P.J. Peutz , die de vroeg-christelijke basilieken als voorbeeld gebruikte. De kerk is gebouwd van natuursteen uit de regio; mergel op een plint van kunradersteen. De narthex en de toren werden toegevoegd in 1941. 

Locatie: Pres. Rooseveltlaan 215, Wittevrouwenveld

 


Peutz als designed the St. Pieter beneden de Berg, although this time in conjunction with W. Sprenger. The church was built in 1938-1939, also using marl and kunrader stone.

Location: Sint Willibrordusstraat 12, St. Pieter

Peutz ontwierp tevens de St.  Pieter Beneden de Berg, maar dit keer in samenwerking met W. Sprenger.  De kerk werd gebouwd in 1938-1939 wederom met gebruik van mergel en kunrader steen.  

Locatie: Sint Willibrordusstraat 12, St. Pieter


The church Onbevlekt Hart van Maria dates from 1951-1952 and is one of several churches designed by architect A.J.N. Boosten that were built after his death. Unusual is the tower-shaped choir, which was never completed.

Location: Fatimaplein, Mariaberg

De kerk Onbevlekt Hart van Maria dateert uit 1951-1952 en is een van de vele kerken ontworpen door architect A.J.N. Boosten die gebouwd werden na diens dood.  Bijzonder is het torenvormige koor, dat nooit werd voltooid.

Locatie: Fatimaplein, Mariaberg

 

 




The church of the former village of Heugem is the St.Michaël. It has a tower from the second half 18th century and a neo-Romanesque choir from 1905. The wide nave in Traditionalist style was designed by F.P.J. Peutz and built in 1960-1961.

Location: Heugemer Pastoorstraat 15, Heugem

De kerk van het voormalige dorp Heugem is de St. Michaël. De kerk heeft een toren uit de tweede helft 18e eeuw en een neoromaans koor uit 1905.  Het brede schip in traditionalistische stijl werd ontworpen door F.P.J. Peutz en gebouwd in 1960-1961.  

Locatie: Heugemer Pastoorstraat 15, Heugem


Go to part 1 2 Next

Back to the Province of Limburg